JoM = KiTa PEnGYu

Thursday, July 28, 2011

CIKGU Bukan RAKSASA !!!

Aku : Kenapa saya nampak awak lain macam je.
Dia : Saya takut cegu
Aku : Takut? takut kat siapa
Dia :  Takut kat cegu ;(
Aku : Aik!! kenapa pulak takut kat saya?
Dia : Takut tengok muka cegu macam mau marah?
Aku : Terkedu ! ???    Emph ..sebenarnya.. saya pun takut..
Dia : Kenapa ?
Aku : Takut tengok awak :(
Dia : Kenapa?
Aku : Takut awak tak buat kerja rumah..
Dia : Kenapa?
Aku : yalah ...kalo awak tak buat kerja rumah yg cegu bagi .. pasti cegu akan marah, dan ...kalo cegu marah awak lah yang akan  jadi takut.......jadi cegu takutla.. kalo awak takut kat cegu
Dia : ? ? ?
Aku : ? ? ?

adoyaiii.. inilah kali pertama aku alami situasi ini sepanjang hampir 9 tahun aku bergelar cegu... benar2 aku terkesima... nak cakap apa erk ...
 
jauh aku renungi...

Kenapa harus hadir perasaan takut kepada cegu kalau kita tak bersalah? Takut hanya akan menyebabkan kita rasa tidak seronok dan tertekan.. seharusnya hubungan antara guru dan pelajar tidak patut diselaputi rasa takut.. Yang penting adalah rasa HORMAT ..kalau kita HORMAT kan guru, kita pasti akan berusaha untuk membuat yang terbaik untuk diri dan guru. hasilnya proses P&P akan jadi lebih menarik..


Sebenarnya tipu la..kalo dlm hati aku tidak ada rasa sedih :( 
Aku sedih kerana melihat riak muka ‘Dia’ yang takutkan aku...di usia ‘Dia’ sepatutnya ‘Dia’ tahu menilai erti keikhlasan dan kasih sayang seorang guru.

Aku cuba pujuk diri... mungkin ‘Dia’ masih mentah untuk menilai istilah ‘cubit-cubit sayang seorang guru’ dan aku berharap satu hari nanti ‘Dia’ akan mengerti  
sesungguhnya...

“ Dalam amarah seorang guru, terselit niat untuk membantu’

Dan..Untuk ‘Dia’ dan mungkin untuk pelajar2 cegu yang lain2nya..cegu ingin kalian tahu:

Sesungguhnya Cegu bukan RAKSASA yang perlu ditakuti..
Juga cegu tak minta untuk disanjungi...
cukup hanya sekadar dihargai.. 


I'M NOT A MONSTER
I'M SIFU yehaa
 





















 “Ya Allah kepada-Mu ku bermohon sematkan aku nawaitu seorang GURU yang  berjiwa CIKGU dan seorang CIKGU yang berjiwa GURU.  Sesungguhnya aku cintai profesion ini”

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...